Header Ads Widget

Practicals 1 to 17 Object Oriented Programming (3341602)

Object Oriented Programming

3341602
 practicals 1 to 17


Practical 1:-Develop programs using Input / Output operators.


#include <iostream> 
using namespace std

int main() 
    int age

    cout << "Enter your age:"
    cin >> age
    cout << "\nYour age is: " << age

    return 0


Practical 2:- Develop programs using Control structure.

#include <iostream>
using namespace std;

int main ()
{
  int n;
  cout << "Enter the starting number > ";
  cin >> n;

 for(i = 1 ; i < = n ; i = i + 2 )
{
cout<<i<<endl;
}
  return 0;
}

Practical 3:-Develop programs using array of objects 

#include <iostream>   
class MyClass { 
  int x
public: 
  void setX(int i) { x = i; } 
  int getX() { return x; } 
}; 
 void main() 
  MyClass obs[4]; 
  int i
 
  for(i=0i < 4i++) 
    obs[i].setX(i); 
 
  for(i=0i < 4i++) 
    cout << "obs[" << i << "].getX(): " << obs[i].getX() << "\n"
  getch(); 
}


Practical 4:-Develop programs using call by value ,call by reference and function overloading

call bye value:--

#include <iostream>
using namespace std;
void swaping(int xint y);
int main () {
   int a = 100b = 200;
   cout << "Before swap, value of a :" << a << endl;
   cout << "Before swap, value of b :" << b << endl;
    swaping(ab);
 
   cout << "After swap, value of a :" << a << endl;
   cout << "After swap, value of b :" << b << endl;
 
   return 0;
}

call bye reference:--

#include <iostream>  
using namespace std;  
void change(int data);  
int main()  
{  
int data = 3;  
change(data);  
cout << "Value of the data is: " << data<< endl;  
return 0;  
}  
void change(int data)  
{  
data = 5;  
}  

Function overloading:--

#include <iostream>  
using namespace std;  
void change(int data);  
int main()  
{  
int data = 3;  
change(data);  
cout << "Value of the data is: " << data<< endl;  
return 0;  
}  
void change(int data)  
{  
data = 5;  
}  

Practical 5:-Develop programs on default arguments, constant arguments

default argument:--

#include<iostream> 
using namespace std
int sum(int xint yint z=0int w=0
return (x + y + z + w); 
int main() 
cout << sum(1015) << endl; 
cout << sum(101525) << endl; 
cout << sum(10152530) << endl; 
return 0
}


constant argument:--

#include<iostream> 
using namespace std
int main()
{
int i , pi=3.14,area;

cout<<"enter radius of circle";
cin>>i;

area = i*i*pi;

cout<<"area of circle is "<<area;

return 0
}



Practical 6:-Develop programs on function overloading


#include<iostream>
using namespace std;
inline int add(int a,int b);
class A
{
    
    public:
      A(int a,int b)
      {
        cout<<"a + b is ="<<a<<endl;
        
        
      }
~A(){
}
};
int main()
{
obj(2,3);
inline int add(int a,int b);
return 0;
}

Practical 7:-Develop programs using different classes such as student, distance, shape, employee, feet, time, data etc. with data member & member function

#include <iostream>
#include <stdio.h>
using namespace std;
 
//Base Class - basicInfo
class basicInfo
{
    protected:  
        char    name[30];
        int     empId;
        char    gender;
    public:
        void getBasicInfo(void)
        {
            cout << "Enter Name: "
            cin>>name;
            cout << "Enter Emp. Id: ";
            cin  >> empId;
            cout << "Enter Gender: ";
            cin  >> gender;
        }
};
 
 

class employee:private basicInfo
{
    public:
        void getEmployeeInfo(void){
            cout << "Enter employee's basic info: " << endl;
            //call getBasicInfo() of class basicInfo
            getBasicInfo();     //calling of public member function
            cout << "Enter employee's department info: " << endl;
           
        }
        void printEmployeeInfo(void)
        {
            cout << "Employee's Information is: "     << endl;
            cout << "Basic Information...:"       << endl;
            cout << "Name: " << name   << endl;    
            cout << "Employee ID: "<< empId  << endl;       
            cout << "Gender: "<< gender << endl << endl;
             
            
        }
};
 
int main()
{

    employee emp;
     
    emp.getEmployeeInfo();
    emp.printEmployeeInfo();
     
    return 0;
}


Practical 8:-Develop Programs using array of objects and static member functions

#include <iostream> 
using namespace std
class test 
int objNo
static int objCnt
public: 
    test() 
    { 
    objNo = ++objCnt
    } 
    ~test() 
    { 
    --objCnt
    } 
    void printObjNumber(void
    { 
    cout << "object number :" << objNo << "\n"
    } 
    static void printObjCount(void
    {
    cout << "count:" << objCnt<< "\n"
    } 
}; 
int test::objCnt
int main() 
test t1t2
test::printObjCount(); 
test t3
test::printObjCount(); 
t1.printObjNumber(); 
t2.printObjNumber(); 
t3.printObjNumber(); 
return 0

Practical 9:-Develop program using friend function.

#include<iostream>
using namespace std;

class complex
{
    int b,c;
    public:
    friend void show(complex ma);
    
};
void show(complex ma)
{cout<<"enter b";
    cin>>b;
    cout<<"enter c";
    cin>>c;
    
    ma.b=20;
    ma.c=30;
    cout<<"b is "<<ma.b+ma.c;
    
};
int main()

{
complex ma;
show(ma);

return 0;
}

Practical 10:-Develop programs using various types of constructors and destructor.


default constructor:--

#include<iostream>
using namespace std;

class b
{
    int a;
    public:
        
        b()
       {
        a=10;
         cout<<"no is :"<<a;
         
    }
        
};

int main()
{
b ob;
return 0;
}


copy constructor:--

#include<iostream>
using namespace std;
class complex
{
int a;
public:
    complex(int b)
    {
        a=b;
    }
    complex(complex &obj)
    {
        a=obj.a;
    }
    void verify()
    {
    cout<<"the is blah blah blah ="<<a
    }

};
int main()
{
complex ob(12);
complex ob1(ob);
ob.verify();
ob1.verify();

return 0;
}

parameterized constructor:--

#include<iostream>
using namespace std;

class b
{
    int a;
    public:
        
        b()
       {
        a=10;
         cout<<"no is :"<<a;
         
    }
        
};

int main()
{
b ob;
return 0;
}


destructor:--

#include<iostream>
using namespace std;
class Demo {
   private:
   int num1num2;
   public:
   Demo(int n1int n2) {
      cout<<"Inside Constructor"<<endl;
      num1 = n1;
      num2 = n2;
   }
   void display() {
      cout<<"num1 = "<< num1 <<endl;
      cout<<"num2 = "<< num2 <<endl;
   }
   ~Demo() {
      cout<<"Inside Destructor";
   }
};
int main() {
   Demo obj1(1020);
   obj1.display();
   return 0;
}

Practical 11:-Develop programs using single, multilevel, multiple Inheritance

Multilevel Inheritance:--

#include<iostream>
using namespace std;

class A
{
    protected:
        int a=12;
        
};
class B:public A
{
    protected:
        int b=13;
};
class C:public B
{
private:
int c=15;
public:
void data()
{
    cout<<a<<b<<c;
}
};
int main()
{
    C obj;
    obj.data();
return 0;
}

Multiple Inheritance:--

#include<iostream> using namespace std; class A { protected: int a=12; }; class B { protected: int b=13; }; class C: public B,public A { private: int c=a+b; public: void data() { cout<<c; } }; int main() { C obj; obj.data(); return 0; }

Single Inheritance:--

#include<iostream>
using namespace std;

class A
{
    protected:
        int a;
        
};
class B:public A
{
private:
a=15;
public:
void data()
{
    cout<<a;
}
};
int main()
{
    B obj;
    obj.data();
return 0;
}



Practical 12:- Develop programs using inheritance and constructors.

#include <iostream>
using namespace std;
class Base
{
   int x;

public:
   // default constructor
   Base()
   {
      cout << "Base default constructor\n";
   }
};

class Derived : public Base
{
   int y;

public:
   // default constructor
   Derived()
   {
      cout << "Derived default constructor\n";
   }
   // parameterized constructor
   Derived(int i)
   {
      cout << "Derived parameterized constructor\n";
   }
};

int main()
{
   Base b;
   Derived d1;
   Derived d2(10);
   return 0;
}


Practical 13:- Develop programs using Virtual base class.


#include<iostream>
using namespace std;
class A {
   public:
   int a;
   A(){
      a = 10;
   }
};
class B : public virtual A {
};
class C : public virtual A {
};
class D : public Bpublic C {
};
int main(){
   //creating class D object
   D object;
   cout << "a = " << object.a << endl;
   return 0;
}


Practical 14:- Develop programs using ‘this’ key word.

#include <iostream>
using namespace std;
class Demo {
private:
  int num;
  char ch;
public:
  void setMyValues(int numchar ch){
    this->num =num;
    this->ch=ch;
  }
  void displayMyValues(){
    cout<<num<<endl;
    cout<<ch;
  }
};
int main(){
  Demo obj;
  obj.setMyValues(100'A');
  obj.displayMyValues();
  return 0;
}


Practical 15 :- Develop programs using virtual function.

#include <iostream>  
using namespace std;  
class Demo  
{  
    int a=10;  
    public:  
    void show()  
    {  
        std::cout << "Disp the value of a = " <<a<<std::endl;  
    }  
};  
class Demo1public Demo  
{  
    int b = 15;  
    public:  
    void show()  
    {  
        std::cout <<"Disp the Value of b = "<<b<<std::endl;  
    }  
};  
int main()  
{  
    Demo *obj;  
    Demo1 obj1;  
    obj = &obj1;  
    obj->show();  
    return 0;  
}  


Practical 16:- Develop programs using unformatted input/output functions

#include<iostream8>

using namespace std;

int main()
{
char country[20];
cout<<"Enter a country you want to visit : ";
cin.getline(country,20);
cout<<"The country you want to visit is : " << country;

return 0;
}

Practical 17:-Develop programs using formatted input/output functions.


#include <iostream>
using namespace std;

int main()
{
char ch = 'a';
cout.width(5);
cout<<ch <<"\n";
int i = 1;
cout<<i;
}




Post a Comment

0 Comments